قهرمان اصلی
فیلم “کات” نازارت مانوکیان از نجات یافتگان نسل کشی
ارامنه است که سال ها پس از این واقعه در می یابد دختران دوقلوی او نیز از نسل کشی جان سالم بسر برده اند و جستجویی را برای یافتن آن ها آغاز می کند.در این فیلم هنرپیشگانی همچون آرسینه خانجیان، سیمون آبکاریان و
آکین غزین به نقش آفرینی پرداخته اند.
فیلمنامه این اثر توسط
فاتح آکین و مارتیک مارتین نوشته است. این فیلم به زبان انگلیسی فیلمبرداری شده و دوبله آلمانی آن در جشنواره ونیز به نمایش در خواهد آمد. این کارگردان
ترک در توصیف اثر خود تاکید کرده است. “بنظر من شرارت از لحظه تولد در وجود ما نهفته است. برای من بویژه تحقیق در این موضوع جالب توجه است که شرارت در واقع روند گذر از مهربانی است و شاید عکس آن نیز صحیح باشد. این دو مفهوم در ارتباط نزدیک با یکدیگر قرار دارند. به عنوان مثال زیباترین اعضای بدن انسان می توانند مبتلا به سرطان شوند و همچنین انسان همزمان می تواند مستعد انجام نیکو ترین اعمال و یا خشن ترین جنایات باشد.”این فیلم پیشتر به جشنواره فیلم “کن” نیز ارائه شده بود که در لحظات آخر به دلایل شخصی از حضور در این جشنواره انصراف داد.
فاتح آکین
فیلمساز مشهور ترک در شهر هامبورگ آلمان متولد شده و برای دیگر آثار خود تاکنون موفق به دریافت جوایز اصلی جشنواره های بین المللی فیلم برلین و کن شده است.
این در حالی است که احمد داووداغلو و رجب طیب اردوغان چند سال پیش به بخاطر آزار و اذیت ارمنی ها در دوره عثمانی اظهار تاسف کرده بودند.
بن مایه : وبسایت آذری ها
نوشته فاتح آکین فیلمساز ترک به
دلیل ساخت فیلم
کشتار ارامنه
ممنوع الورود شد اولین بار در پارسیان دژ. پدیدار شد.
+ نوشته شده در پنجشنبه 5 خرداد 1401 ساعت: 15:29 توسط مهران شهریاری بازدید :220
برچسب ها:
|
صدانت
معرفی شماره ۱۶۱ نشریه «اطلاعات حکمت و
معرفت»با اینکه تفکرات فلسفی در باب مسائل مربوط به بخش پایانی عمر، دارای قدمت است و فیلسوفانی چون ارسطو معتقدند موضوعاتی مانند خوشبختی، فضیلت و تحقق خویشتن در روزگار میانسالی و سالمندی به ثمر مینشیند، حجم زیاد کالاهای مختص سالمندان، گواهی است بر اینکه در عصر حاضر، تولیدکنندگان کالا و کسبه بیش از هر طیف دیگری، این پیشی گرفتن جمعیت پیر به جوان را به رسمیت شناختهاند. در حالی که فلسفهپردازی برای گروههای سنی کودک و جوان و بزرگسال روزبهروز رونق بیشتری میگیرد و هرکدام از این گروهها میتوانند بهسهولت از مشاورههای روحی و روانی مخصوص به خود بهرهمند شوند، فرا رسیدن دوران پیری هنوز هم تاحدودی بهمثابهی تبعیدی است به اتاق انتظاری برای مرگ که فرد سالمند با نوعی شرایط روحی و روانی که حتی برای خودش هم ناشناخته است، در آن بیاعتنا رها میشود. چنین تبعیضی در رفتار با گروه سنی سالمند و توجه نکردن به اوضاع روانی این بخش از زندگی به آن میماند که به آسفالت کردن جادهای زیبا مبادرت کرده باشیم که تهش به درهای هولناک میرسد، یا میتوان آن را به داستانی شبیه دانست که بدون اعتنا به بخش پایانی، نیمهکاره رها شده است.
اصطلاح یونانی اِپوخه (Epoché)، که بیشتر در دینپژوهی از آن استفاده میشود، بهمعنای درآمدن از پوست خود و فرو رفتن در حالوهوای انسانهای دیگر است، بهصورتی که بشود به مسائل از منظر آنها نگریست و احساسهایشان را درک کرد. شاید یکی از علتهای کماقبالی به پیری این باشد که پرداخت کارشناسانه به مسائل این دوران غالباً بهعهدهی آن دسته از گروههای سنی است که صابون حرکت به سمت پیری هنوز به جامهشان نخورده و برایشان آسان نیست از چیزی
+ نوشته شده در پنجشنبه 5 خرداد 1401 ساعت: 15:29 توسط مهران شهریاری بازدید :218
برچسب ها:
|
صدانت
سخنرانی آرش اباذری با
عنوان «هگل و
مدرنیته های متعدد»به صورت کلی، نظریههای درباره مدرنیته را میتوان به دو دسته تقسیم کرد: ادعای دسته اول -که میتوان آنها را نظریه مدرنیزاسیون نامید- آن است که تنها یک شکل زندگی مدرن وجود دارد و آن همان چیزی است که اکنون در غرب محقق شده است؛ یعنی شکل زندگیای که نظام اقتصادیاش، نظام سرمایهداری مبتنی بر بازار آزاد است و نظام سیاسیاش مبتنی بر ایده حقوق بشر و دموکراسی نمایندگی که در آن تصمیمگیریهای کلان جامعه از طریق جمع جبری نظرات تکتک افراد تعیین میشود.
دسته دوم، نظریههای پسااستعماری هستند که ادعا میکنند اساساً چیزی جهانشمول به نام مدرنیته وجود ندارد. بلکه شکل زندگی مدرن که ابتدا به صورتی کموبیش اتفاقی در غرب شکل گرفته است، تنها در همان غرب مشروعیت دارد، اما این شکل زندگی از طریق تفوق نظامی یا اقتصادی غرب بر جهان، خود را به شکل جهانشمول جا زده است. مطابق نظریههای پسااستعماری، چیزی به نام علوم انسانی جهانشمول، یا فلسفه جهانشمول، (و در شکل افراطیاش) علم جهانشمول وجود ندارد و هر فرهنگ و کشور غیرغربی، علوم اجتماعی بومی، فلسفه بومی و علم بومی خود را دارد.
ادعای من در این سخنرانی آن است که اگر هگل را خوب بخوانیم و دربارهاش فکر کنیم، راه سومی درباره فهم مدرنیته پیش روی ما قرار میدهد. بر طبق این راه سوم -که جزئیاتش را در سخنرانی بیان خواهم کرد- اگرچه آرمانها و هنجارهای مدرنیته قطعاً جهانشمولند، تنها یک ساختار ممکن اقتصادی و سیاسی مدرن وجود ندارد (بهویژه که ساختار کنونی جوامع مدرن در سرتاسر دنیا مملو از تناقضات و مشکلات است). بنابراین، راه برای تجربه جدیدی از مدرنیته، یعنی ساماندهی متفاوتی از عرصه اقتصادی و سیاسی مدرن، برا
+ نوشته شده در پنجشنبه 5 خرداد 1401 ساعت: 15:29 توسط مهران شهریاری بازدید :640
برچسب ها:
|
صدانت
قهرمانسازی یا قهرمانستیزی؛ با
حضور کاوه بهبهانی و
آرش کمالیدر این جلسه کاوه بهبهانی و آرش کمالی به میزبانی دکتر علی آذری، درباب فیلم قهرمان به کارگردانی اصغر فرهادی دربارۀ فیلم و حواشیای که برانگیخته به گفتوگو نشستهاند.
.
.
مشاهده در یوتیوب | آپارات
شنیدن در انکر | کستباکس | اسپاتیفای | گوگلپادکست
دانلود فایل صوتی به صورت مستقیم
.
.
نقد و بررسی فیلم قهرمان با حضور کاوه بهبهانی و آرش کمالی
زمان: شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
.
.
قهرمانسازی یا قهرمانستیزی؛ با حضور کاوه بهبهانی و آرش کمالی
رضا ایرانمنش
+ نوشته شده در پنجشنبه 5 خرداد 1401 ساعت: 15:29 توسط مهران شهریاری بازدید :281
برچسب ها:
|
صدانت
مقاله هانا آرنت با
عنوان «اقتدار، خشونت و تمامیتخواهی»
اقتدار، خشونت و تمامیتخواهی
نویسنده: هانا آرنت
ترجمه: صالح نجفى، روزنامه شرق، ۱۱ دی ۱۳۸۴
یادداشت مترجم (صالح نجفى): ریچارد سنت در کتاب «اقتدار» (به ترجمه باقر پرهام، انتشارات شیرازه، ۱۳۷۸)، اقتدار را جزء نیازهاى بنیادى آدمى قلمداد مى کند. همچنان که کودکان به مراجع اقتدارى نیاز دارند که هدایتشان کنند و اطمینان شان بدهند، بزرگسالان نیز نیاز دارند نقش مرجع اقتدار را بازى کنند تا بتوانند تا حدودى به وجود خویش تحقق بخشند.
ریچارد سنت ویژگى عصر جدید را در مواجهه با مسئله اقتدار این مى داند که افراد به جاى هراس از تضعیف نیروى اقتدار و فروپاشیدن آن (هراسى که در جوامع ماقبل مدرن بر آدمیان مستولى بود)، از نفس وجود اقتدار (یعنى از اقتدار فى حد ذاته) مى هراسند. به زعم او، در نهاد آدمى تمایلى شدید هست به اینکه محافظت شود، به اینکه احساس کند کسى، نهادى یا نیرویى (بشرى یا مافوق بشرى) او را در پناه خود گیرد.
در زندگى مدرن اما ترس هاى دیگرى پیدا شده که افراد را از خود اقتدار و مراجع و عمال آن ترسانده: ترس از فریب خوردن، ترس از قربانى شدن آزادى به نام امنیت، ترس از توده هاى بى اراده و گول خورده و البته بى علاقگى به پیروى از مراجعى که دیگر شایستگى آمریت ندارند. با این همه، میل به هدایت شدن، امنیت داشتن و ثبات همچنان به جاى خویش باقى است. آرنت پنج دهه پیش (در خطابه اى که ترجمه اش را مى خوانید) اشاره به این مهم کرد که فروپاشى اقتدار زمینه ساز رژیم هاى یکه تاز و تمامیت خواه است. فقدان اقتدارخواه در عرصه حیات درونى و خواه در عرصه حیات جمعى فاجعه بار است.
آدورنو در کتاب «شخصیت اقتدارطلب» که در سال هاى پس از جنگ انتشار یافت، نشان داد که چگ
+ نوشته شده در پنجشنبه 5 خرداد 1401 ساعت: 15:29 توسط مهران شهریاری بازدید :299
برچسب ها:
|
صدانت
درسگفتارهای
«مقایسه دمکراسی'>دمکراسی
شهرستانگرا با دمکراسی
تمرکزگرا» از
شیرزاد پیک حرفهتحلیل تطبیقی چگونگی شکلگیری، پیامدها، مزایا و معایب دمکراسی لیبرال شهرستانگرای انگلوساکسن و انگلوامریکن و دمکراسی تمرکزگرای فرانسه
.
.
جلسه اول
مقالات فدرالیست: فدرالیزم برای وصل، نه فصل
صوت جلسه اول
.
.
جلسه دوم
جیمز مدیسن و فدرالیست شماره ١٠
صوت جلسه دوم
.
.
جلسه سوم
پیشبینیهای درست تکویل و دغدغههایش در کتاب دمکراسی در آمریکا
صوت جلسه سوم
.
.
جلسه چهارم
برابری جایگاه چونان خاستگاه نخستین دمکراسی انگلوساکسن و انگلوامریکن و تفاوت دمکراسی در آمریکا و بریتانیا با فرانسه
صوت جلسه چهارم
.
.
جلسه پنجم
ستون های دمکراسی لیبرال انگلوساکسن و انگلوامریکن (شهرستان گرایی، سمن ها و روح دیانت) و مزایای دمکراسی شهرستان گرا
صوت جلسه پنجم
.
.
جلسه ششم
پیامدها و معایب تمرکزگرایی در فرانسه
صوت جلسه ششم
.
.
جلسه هفتم
اریک زمور، انتخابات ریاست جمهوری ٢٠٢٢ فرانسه و تأکید تکویل بر آزادی
صوت جلسه هفتم
.
.
جلسه هشتم
انقلاب فرانسه: سودای برابری (به جای آزادی و مالکیت) و مطالبات فاقد واقع بینی
صوت جلسه هشتم
.
.
درسگفتارهای «مقایسه دمکراسی شهرستانگرا با دمکراسی تمرکزگرا» از شیرزاد پیک حرفه
حسام خیرخواه
+ نوشته شده در پنجشنبه 5 خرداد 1401 ساعت: 15:29 توسط مهران شهریاری بازدید :222
برچسب ها:
|
صدانت
هادی خانیکی؛ جامعهی در
حال فروپاشیخانیکی: سرمایه اجتماعی ما در معرض مخاطرات بزرگی قرار دارد
امروزه جامعهشناسان بر این عقیدهاند که جامعه ایرانی دچار افول مسئولیت اجتماعی شده است. کاهش مسئولیت اجتماعی بین شهروندان، جامعه را دچار آنومی اجتماعی کرده است. از همین رو جامعهشناسان بر این باورند اگر فکری برای وضعیت اجتماعی ایران نشود، هر روز شاهد آسیبهایی جدیتر خواهیم بود.
در اصطلاح جامعهشناسان، «آنومی» عبارت است از «حالتی» که در آن «قواعد اجتماعی» برای عاملان، «الزامآور» نیست و «پیروی» از آنها برای افراد «مطلوبیتی» ندارد. به بیان دیگر، آنومی وضعیتی است که در آن نیرویِ محدودکننده قواعد، قادر نیست بر خواستهها و شهوات بشر لگام بزند و «شهوت فزونطلبی» همه حدومرزها را میشکند. ولی وقتی قواعد حاکمند، افراد در مقابل زیادهخواهی و فزونطلبی خود، دچار نوعی رنج و اندوه میشوند و از نظر دورکیم این «بهایی» است که باید برای زندگی در جامعه پرداخت.
علل آنومی
در تبیین آنومی، دورکیم علاوه بر صنعتیشدن شتابان و دگرگونی ساختاری جامعه، بر «سیریناپذیری» انسان و امیال نامحدود او تاکید میکند. او آنومی را «ناتوانی از خودداری ورزیدن» دانسته و بر این باور است که قواعد «اخلاقی» و نه قواعد «اقتصادی»، میتواند آشفتگی و هرجومرج را محدود کند و بر شهوات سیریناپذیر آدمی لگام بزنند.
«رابرت مرتن»، نظریهپرداز دیگری است که درباب آنومی اندیشیده و آن را نتیجه وضعیتی دانسته که در آن، جامعه بر اهداف (ارزشها) خود تاکید میکند، ولی وسایل (روشها) دستیابی به آن اهداف کارآمد نیست. مرتن با تمییز قائلشدن میان هنجارهای فنی (یعنی روشهایی که از نظر افراد کارآمد است ولی به لحاظ فرهنگی نامشروع است) و هنجارهای
+ نوشته شده در پنجشنبه 5 خرداد 1401 ساعت: 15:29 توسط مهران شهریاری بازدید :336
برچسب ها:
|
صدانت
نوشتار هدایت علوی تبار با
عنوان «الحادِ اصلموضوعی
سارتر»الحادِ اصلموضوعی سارتر
نوشته: هدایت علوی تبار
ژان پل سارتر یکی از فیلسوفان ملحد قرن بیستم است. او با دلایل فلسفی به موضع الحادی خود نرسید بلکه دلایل روانشناختی و جامعهشناختی باعث شد تا در دوازده سالگی الحاد را، به تعبیر خودش، «شهود» کند. بنابراین الحاد سارتر، در اصل، غیرفلسفی و غیراستدلالی است و در فلسفۀ او به عنوان یک نتیجه یا نقطۀ پایان مطرح نمیشود، بلکه نقش یک اصلموضوع یا نقطۀ شروع را ایفا میکند و او نتایج مهمی از آن میگیرد. در این مقاله برای اثبات این جنبه از الحاد سارتر سه دلیل آورده شده است.
مقدمه
ژان پل سارتر در آغاز نوجوانی ایمان خود را از دست داد. ریشۀ بیایمانی او را، همانطور که خود گفته است، باید در خانواده و محیط زندگیش در دوران کودکی جستجو کرد.(۱) سارتر در خانوادهای بورژوا که از پدربزرگ، مادربزرگ و مادرش تشکیل میشد پرورش یافت. پدربزرگ، شارل شوایتزر، پروتستان بود اما لوئیز، همسر شارل، و آنماری، مادر سارتر، پیرو مذهب کاتولیک بودند. از آنجا که شارل ایمان چندانی به مذهب پروتستان نداشت به همسرش اجازه داده بود که فرزندانشان را کاتولیک بار آورد و این شیوه در مورد سارتر نیز اعمال شد. در نتیجه او در محیطی کاتولیکی، که با نیشهای تند پدربزرگ به مذهب کاتولیک همراه بود، بزرگ شد. پدربزرگِ ضد کاتولیک سارتر، که تأثیر زیادی در او داشت، خدای مذهب کاتولیک را به نحوی برای او توصیف کرده بود که انتظارش را نداشت.
من با پرورش یافتن در مذهب کاتولیک آموختم که قادر متعال مرا برای نشان دادن عظمت و جلال خود آفریده است. این مطلبی بود که حتی جرأت تصورش را هم نداشتم. اما مدتی بعد دریافتم که مفهوم رایج از خدا، که ایما
+ نوشته شده در پنجشنبه 5 خرداد 1401 ساعت: 15:29 توسط مهران شهریاری بازدید :225
برچسب ها:
|
صدانت
هادی صمدی:
عدالت اجتماعی و
سرشت انساندر آراء اندیشمندان سیاسی چون ارسطو، هابز، لاک، و روسو ارتباط وثیقی میان آراء سیاسی و نظرات روانشناختی ایشان پیرامون سرشت انسان برقرار بوده است. با تفکیک هرچه بیشتر علوم در سدهی بیستم این رابطه گسست و اندیشمندان سیاسی مطالعهی سرشت انسان را به روانشناسی و زیستشناسی وانهادند.
طی دهههای اخیر با گسترش رویکردهای تجربهگرایانه در علوم انسانی مسیر گذشتگان در مسیری نو ادامه یافت و بار دیگر به سرشت انسان در مطالعهی سیاست توجه شد. با این تفاوت که اینبار سرشت انسان به نحوی تجربی بررسی میشد.
در این گفتار که در اول اسفند، روز جهانی عدالت اجتماعی در گروه دیدگاه حلقهی نو برگزار شد، هادی صمدی توضیح میدهد که روانشناسی و زیستشناسی تکاملی چه پیامهای جدیدی برای عدالت اجتماعی در پی دارند.
در بخش نخست گفتار، به یافتههایی اشاره میشود که همزمان وجود دو گرایش متعارض را در انسانها نشان میدهند: یافتههای مبتنی بر وجود دورویی اخلاقی (که نشان میدهند ما شعار انصاف میدهیم اما منصفانه عمل نمیکنیم) و یافتههای که در جهت مقابل بیانگر وجود انصاف، به ویژه در کودکان، هستند. بررسی شرایطی که هر کدام از این دو وجه متعارض در ما غلبه دارند درسهای آموزندهای برای رسیدن به جهانی عادلانهتر در بر دارد.
در بخش دوم بیان میشود که بر خلاف خوانشی سنتیتر، که از نظریهی تکامل در دفاع از نابرابریهای فزاینده بهره گرفته میشد، منظری از تکامل زیستی در دفاع از جهانی عادلانه وجود دارد.
در بخش انتهایی بیان میشود که یافتههای روانشناسی نشان میدهند که ادبیات و سینمایی که به حاشیه راندهشدگان جامعه میپردازند میتوانند گامی مهم در جهت افزایش همدلی عمومی برای کاهش نابرابر
+ نوشته شده در پنجشنبه 5 خرداد 1401 ساعت: 15:29 توسط مهران شهریاری بازدید :231
برچسب ها:
|
صدانت
کتاب دین و
اخلاق محیط زیست (از
تعارض تا
اجماع همپوش)
دیباچه
به نام خداوند جان و خرد
کتابی که در دست دارید کوششی است ابتکاری در بهکاربستن ایدۀ «اجماع همپوش»[۱] در اخلاق محیط زیست برای نشان دادن امکان توافق میان اخلاق دینی و اخلاق فرادینی در این قلمرو. موضوع اصلی مورد بررسی در اخلاق محیط زیست، که یکی از شاخههای مهم اخلاق کاربردی است، «مسئولیت اخلاقی انسانها در قبالِ محیط زیست یا دربارۀ محیط زیست» است. پرسش از مسئولیت اخلاقی انسانها در قبال/ دربارۀ محیط زیست به یک معنا همارزِ پرسش از گسترۀ اخلاق و شمول موضوع آن نسبت به موجودات طبیعی است. آیا همانگونه که انسانها از «منزلت اخلاقی»[۲] برخوردارند، موجودات جاندار دیگری که به همراه انسان جهان طبیعت را اشغال کردهاند نیز از چنین منزلتی، هر چند با درجاتی کمتر، برخوردارند، یا منزلت اخلاقی با همۀ درجات آن مختص انسانهاست؟
.
.
کتاب دین و اخلاق محیط زیست (از تعارض تا اجماع همپوش) نوشته ابوالقاسم فنائی و سجاد بهروزی
فهرست مطالب
دین و اخلاقِ محیط زیست
از تعارض تا اجماع همپوش
دیباچه
فصل اول
تعریف اصطلاحات و مفاهیم کلیدی
۱/۱ تعریف ”محیط زیست“
۱/۱/۱ معنای عرفی ”محیط زیست“
۱/۱/۲ ارتباط انسان با محیط زیست طبیعی
۱/۲ اخلاق محیط زیست
۱/۲/۱ تعریف، موضوع و مسائل اخلاق محیط زیست
۱/۲/۲ ضرورت اخلاق محیط زیست
۱/۲/۳ تاریخچۀ اخلاق محیط زیست
۱/۳ دین
۱/۳/۱ چیستی دین و مشخصههای دینساز
۱/۳/۲ ادیان ابراهیمی
۱/۴ ایدۀ اجماع همپوش
فصل دوم
طبقهبندی نظریههای موجود در اخلاق محیط زیست
۲/۱ طبقهبندی نظریهها بر اساس کانون ارزش
۲/۱/۱ رویکرد انسانمحور در اخلاق محیط زیست
۲/۱/۲ رویکرد زیستمحور در اخلاق محیط زیست
۲/۱/۳ رویکرد بوممحور در اخلاق محیط زیست
+ نوشته شده در پنجشنبه 5 خرداد 1401 ساعت: 15:29 توسط مهران شهریاری بازدید :271
برچسب ها:
|
صدانت
کتاب «برچیدن همه احزاب» با
مقدمه مصطفی ملکیاندر کتابِ تازه منتشرشدهی «برچیدن همه احزاب» (نشر نگاه معاصر) سخنانی متفاوت در برابرمان قرار دارند، در برابر ما مردم فارس زبان و خاورمیانه که این روزها سفرهی فلاکت و مِحنتِ بشری جلوی چشمانمان پهن است؛ سفرهای نیز در مقابل مردمانِ سرزمینهایی از ترکستانِ چین و کشمیر گرفته تا مصر و آنطرفترها تا آمریکای لاتین و آفریقا و آسیا؛ عرصههایی تشنه برای صلح، نان، عدالت و معنا!
فرصت را باید مغتنم شمرد و این سخنانِ متفاوت را به خود و همه شناساند؛ خوب و بدش را، درهم. و حتما همراه با سوا کردن، اگر “خوبی”هایی در آن باشد.
در بارهی پدیدهی شگفت سیمونوی که در همهجهان ناشناختهمانده است –جز برای نُخبِگانی چون آلبر کامو، آندره مالرو، سیمون دو بوآر، تروتسکی، و …– خیلی کم میدانیم. “فرصت”ی برای شناختن این گونههای متفاوت بشری برای خودمان باقی نگذاشتهایم؛ بگذریم از فرصتهایی که “شبهمسئلهساز”ها از ما میدزدند. در این نوشتهها، فرصت پیدا میکنیم کمی بیشتر با او و با وجوه متفاوت عمل و فکر او آشنا شویم.
در کلامی کوتاه، سیمون وی، به همت مصطفی ملکیان و فروزان راسخی (در دو کار ترجمه) به فارسی زبانان معرفی شد ، بیشتر به عنوان متفکری عاملْ در باب هستی، عرفان، عشق، خدا، طلبِ همیشگی، اعتنا و دغدغهی مِحنتِ فرودستان. این دو ترجمهْ کارهایی بزرگ بودند و ما را در برابر “شخصیت”ی قرار دادند که بسیار قابل تامل است، و باید برایش وقت گذاشت تا دریافتاش را از “چه باید کردِ” زندگی به چنگ آورد، و در فهرست گزینههای “تامل برای عمل”گذاشت.
اما این بار با وجه متفاوتی از چهرهی عمل و فک
+ نوشته شده در پنجشنبه 5 خرداد 1401 ساعت: 15:29 توسط مهران شهریاری بازدید :260
برچسب ها:
|
خروج امریکا از افغانستان مؤلفهای مهم از بازگشت واشنگتن به
استراتژی «
بازموازنه» است، استراتژی که بر بسیج منابع در مناطق حیاتی جدید دلالت دارد. بازتوزیع قدرت در نظام بینالملل، امریکا را به بازتعریف منبع تهدید (از تروریسم به هژمونیکگرایی قدرتها) و کانون تهدید (عمدتاً از آسیای غربی به آسیای شرقی) واداشته است. صعود چین طی سه دهه گذشته به اصلیترین چالش هژمونی امریکا در آسیا-پاسیفیک تبدیل شده است. افزونبراین، روسیه بهواسطه گسترشگرایی استراتژیک در اروپا و ایران بهدلیل فعالگرایی منطقهای و هستهای در خاورمیانه نیز چالشهای هژمونی امریکا محسوب میشوند. پرسش اصلی آن است که امریکا برپایه چه اهداف و دلایل استراتژیک به خروج از افغانستان مبادرت کرده است؟ فرضیه آن است که دلیل و هدف اصلی که امریکا را به خروج از افغانستان برانگیخته، مواجهه موقعیت هژمونیک آن با افزایش نفوذ چین بهعنوان بالاترین اولویت و سپس روسیه و درنهایت ایران است. هدف مقاله، آن است تا خروج امریکا از افغانستان را درچارچوب بازموازنهسازی تحلیل کند که مستلزم شناخت متغیرهای بینالمللی و متضمن ارزیابی پیامدهای منطقهای بازموازنهسازی ازمنظر امریکا است. روش تحقیق از نوع توصیفی، تحلیلی است و براساس رهیافت ساختاری و نظریه نورئالیسم تهاجمی،
بازتاب سیاست بازموازنه امریکا در خروج از افغانستان تبیین میشود.
+ نوشته شده در پنجشنبه 5 خرداد 1401 ساعت: 15:29 توسط مهران شهریاری بازدید :250
برچسب ها:
|
در دو دهه اول قرن بیستم
روابط چین-نوردیک­ها فضای جدیدی را تجربه می­کند و پیچیدگی­های این رابطه بیشتر شده است. چین به لحاظ اقتصادی در حال رشد است و نوردیک­ها نیز
برای توسعه مدل ترکیبی دولت رفاه خود نیازمند سرمایه­گذاری چینی­ها بوده­اند. با این حال تمایل چین به استفاده از ظرفیت اقتصادی-سیاسی منطقه نوردیک علاوه بر مواجه شدن با چالش­های بیرونی بر اساس وضعیت متغیرهای اجتماعی نیز تبیین­پذیر است. سوال اصلی پژوهش حاضر این است که چگونه سازوکارهای کنش­های اقتصادی چین-نوردیک­ها در درون بسترهای اجتماعی حک شده است؟ در پاسخ به این سوال پژوهش حاضر تلاش کرده با وفاداری به سنت جامعه­شناسی اقتصادی، کنش اقتصادی چین-نوردیک­ها را در بستر حک­
شدگی تبیین کند. حک­شدگی تاریخی، دلالت بر وضعیت چسبندگی الگوهای ساختاری، تاریخی، پیشینه روابط و ملاحظات تاریخی به روابط اقتصادی دارد. حک­شدگی شناختی-روانشناختی، دلالت بر چسبندگی برداشت­های ذهنی، عناصر شناختی متقابل، تصویر از جامعه و ادراک شهروندان/نخبگان به مناسبات اقتصادی دارد. حک­شدگی سیاسی نیز دلالت بر چسبندگی اولویت­های سیاسی، تصمیم­گیری­های سیاسی، جایگاه سیاسی کشور، جایگاه منافع ملی و حیاتی، توازن قدرت و متغیرهای بین­المللی به ترتیبات اقتصادی دارد. پژوهش حاضر به­لحاظ هدف، بنیادین است و در تلاش است تا چارچوب روابط چین-نوردیک­ها را در بستر جامعه­شناسی اقتصادی تبیین کند.
+ نوشته شده در پنجشنبه 5 خرداد 1401 ساعت: 15:29 توسط مهران شهریاری بازدید :267
برچسب ها:
|
از اواخر قرن 19 میلادی مهاجران عراقی جامعه­ای را در ایالات متحده شکل داده­اند که بیشتر به عنوان بخشی از دایاسپورای عرب-مسلمان در این کشور شناخته می­شود، حال آنکه اکثریت این جامعه غیرعرب و غیرمسلمان هستند. دایاسپورای عراقی در ایالات متحده با وجود تاثیرگذاری مهم در سیاست خارجی دوران معاصر، از منظر وضعیت قومی-مذهبی و نوع تاثیراتی که داشته تا امروز ناشناخته باقی مانده و کمتر مورد توجه قرار گرفته است. پرسش اصلی مقاله حاضر اینست که تنوع قومی-مذهبی عراقی­ها چگونه بر
هویت دایاسپورایی آنها در کشور میزبان تاثیرگذار بوده است؟ ما در پاسخ به این پرسش، با اتخاذ رویکرد کیفی و همچنین با استفاده از روش روایت­های تحلیلی نشان داده­ایم که تنوع قومی-مذهبی عراقی­ها چگونه باعث شکل­دهی به برداشت­های متفاوت آنها از
وطن و تنظیم روابط مهاجران با آنجا تحت تاثیر فضای کشور میزبان شده­ است. مهمترین یافته مقاله را می­توان واگرا بودن هویت اجزاء تشکیل دهنده­ی دایاسپورای عراقی در امریکا دانست که باعث شده آینده این جامعه مهاجرتی با چالش­های جدی مواجه گردد.
+ نوشته شده در پنجشنبه 5 خرداد 1401 ساعت: 15:29 توسط مهران شهریاری بازدید :276
برچسب ها:
|
در علوم سیاسی بخش بزرگی از تلاش متفکرین صرف بررسی عوامل وقایع و تحلیل آنها میشود. برای تحلیل وقایع در سیستمهای داخلی و بینالمللی و تعاریف کلاسیک علوم سیاسی، کنشگر اصلی داخلی و بازیگر رسمی بینالمللی "
دولت'>دولت" معرفی میشود. یکی از مهمترین مناطقی که دولت در آن نقش ویژهای دارد؛ خاورمیانه است. از جمله ویژگیهای ساخت دولت در بیشتر کشورهای غرب آسیا، وجود نهادهایی فراتر از دولت رسمی است که سهم بزرگی از قدرت را در اختیار داشته و تحولات کشورهایشان را مدیریت میکنند که این نهاد را دولت
پنهان'>پنهان مینامند. این مقاله سعی دارد تا با ارائه مختصاتی از دولت پنهان، به شناخت بهتر از این نهاد خصوصا در خاورمیانه کمک کند. سوال اصلی مقاله این است ویژگیها و
ماهیت دولت پنهان در خاورمیانه چیست و آیا در همه کشورهای این منطقه یکسان است؟ مقاله با بررسی ویژگیهای دولت پنهان به تعریفی دقیق از این مفهوم پرداخته و پنج رکن اصلی آن شامل ارتش، اقتصاد، قوه قضائیه، جامعه و فعالیت مخفیانه و سازمانیافته را در این نهاد مشخص میکند و این ویژگیها را در خاورمیانه بررسی خواهد کرد. در نهایت دو کشور
ترکیه و
مصر به عنوان نمونههایی از دولت پنهان بررسی میگردد.
+ نوشته شده در پنجشنبه 5 خرداد 1401 ساعت: 15:29 توسط مهران شهریاری بازدید :243
برچسب ها:
|
پژوهش حاضر در صدد است چگونگی کاربست مباحث
اخلاق'>اخلاق
حرفه­ای در اخلاق
سیاسی را نشان دهد. اخلاق حرفه­ای که ارتباط زیادی با اخلاق کاربردی و سازمانی دارد، از مباحث رایج حوزه­ی اخلاق کنونی است که در جهت ارتقای کارآمدی سازمان­ها مورد استفاده قرار می­گیرد. در این نوشته با روش توصیفی و تحلیلی تلاش می­شود چگونگی استفاده از ادبیات این بحث در اخلاق سیاسی تحلیل و چالش­های عمده­ی پیش روی آن به بحث نهاده شود. عدم توجه به علم و فن سیاسی در سازمان­های دولتی، بحث از ماهیت غیرحرفه­ای برخی مشاغل مهم سیاسی و خلط اخلاق حرفهای با سودگرایی از جمله مهم­ترین این چالش­ها هستند. نیاز به نوعی الزام در اخلاق سیاسی و نیاز به وجود مرجعی مشخص برای حل و فصل عقلانی و قابل پذیرش معضلات اخلاقی از ضروری ترین نیازهای ما به اخلاق سیاسی است.
+ نوشته شده در پنجشنبه 5 خرداد 1401 ساعت: 15:29 توسط مهران شهریاری بازدید :249
برچسب ها:
|
فضیلت عدالت از مفاهیمی است که در اندیشه­های
ارسطو کاربرد فراوانی داشته و در حوزه­های گوناگون از جمله سیاست به کار رفته است. مسأله اصلی او در آنجا، استحقاق و شایستگی جهت حکومت و تقسیم مناصب
نظام­های
سیاسی و بطور کلی شیوه
عادلانه حکومت است. او بدین منظور در کتاب سوم سیاست ابتدا به بررسی و نقد دعاوی نظام­های سیاسی موجود دراین خصوص پرداخته و ادعا می­کند با توجه به هدف ایجاد جامعه که برآوردن منافع مشترک و رساندن شهروندان به شکوفندگی (اودایمونیا) است هیچکدام از این دعاوی به طور مطلق درست نیستند و باید مورد اصلاح واقع شوند. سپس به ترسیم نظام سیاسی مطلوب خود می­پردازد که شامل نظامی است که شهروندان بتوانند در آن به تناوب فرمانروا و فرمانبردار گردند. ما در این مقاله به بررسی و تحلیل
دیدگاه ارسطو در این زمینه پرداخته و بیان خواهیم نمود که دیدگاه او می­تواند راه حلی برای تعدیل افراط­گرایی در زمینه عدالت سیاسی و یافتن نظامی کم­عیبتر در این زمینه باشد.
+ نوشته شده در پنجشنبه 5 خرداد 1401 ساعت: 15:29 توسط مهران شهریاری بازدید :269
برچسب ها:
|
داوری و قضاوت کردن در میان جهانهای هنجارمندی که در نزاع و تعارض با یکدیگر هستند، دشوار است. چرا که آنها در برخورداری از واژگان مشابه، معیارهای عقلانی مورد توافق و تعهدات اخلاقی مشترک همراستا نیستند. لذا با روشهای مرسوم در کاوشهای فلسفی نمیتوان میان این جهانهای هنجاری دست به داوری زد. در چنین شرایطی، داوریهای
سیاسی معمولاً به امور
تراژیکی ختم میشوند که در عرصه سیاسی عواقبی ناگوار دارند. در همین راستا سوال اصلی مقاله این است که داوری سیاسی به
مثابه امری تراژیک به چه معنا است؟ و چه پیامدهای برای زیستارهای سیاسی دارد؟ برای یافتن پاسخ، نوشتار حاضر با تأکید بر این که داوریسیاسی مانند کنشی در موقعیتتراژیک، تجربهای است که در زمان و محلِ خاصِ فرد رخ میدهد، امکان توسل به اصول متعین پیشینی در این زمینه را مردود دانسته و با ابتنا به اندیشة هنجاری
مارتا نوسبام، درصدد ارائه نوعی داوری بهمثابه داوری تراژیک است که اصل اساسی آن مبتنی بر حضور شانس اخلاقی در پی ریزی قابلیتهایانسانی است. قابلیت هایی که منجر به رهایش انسان از یک مصیبت به یک خوشبختی میشوند. در واقع داوری در
اندیشه نوسبام، پراکسیس سیاسی را متوجه به عناصری بیرون از کنشگر میکند و در عین حال بر تاثیر موقعیتهای ستیزهای و چندجانبۀ فرهنگی، سیاسی و مذهبی تاکید دارد که بر جهتدهی به رفتارهای عادلانه و غیرعادلانه، مصیبت ساز یا سعادت ساز و غیره در حوزه سیاسی موثرند.
+ نوشته شده در پنجشنبه 5 خرداد 1401 ساعت: 15:29 توسط مهران شهریاری بازدید :262
برچسب ها:
|
این پژوهش سیر تاریخی ظهور
مفهوم دولت در زبان زمانه را در نیمه نخست قرن سیزده قمری یعنی
دوره جانشینِ مؤسس سلسله قاجار بررسی میکند. پرسش محوری پژوهش این است که با ورود ایران به دوران آستانه­ای خود تا چه میزان
تحولات مربوط به این
بحران، در کاربرد مفهوم دولت، در متون آن دوره، بازتاب زبانی داشته و کدام لایه­های
معنایی آن تقویت و کدامیک حذف یا جابهجا شده­اند؟ مدعای ما این است که مفهوم قدیم دولت در این دوره، با اضطراب حاصل از بحرانِ واقعشدن در آستانه زمان تاریخی و مواجهه با مفهوم جدید، برای نخستینبار درون هالهای سنگین از
ابهام قرار گرفت؛ ابهامی که در عمل، زنگ آغاز پایان مفهوم ثابت و منجمد از دولت را که ادعای ازلیت و ابدیت میکرد، به صدا در آورد. از همین نقطه، زمینه چالش سهمگین میان دو فهم از مفهوم قدیم و جدید دولت بهتدریج تکوین یافت. برای این منظور، خواهیم کوشید با بهرهگیری از کلیات نظریه تاریخ مفهومی راینهارت کوزلک آلمانی لایههای معنایی مفهوم دولت و ظهور زبانی - بیانی آنها در مواجهه با بحران نوپدید عارض بر دولت یعنی بحران جنگهای ایران و روسیه را در آثار نویسندگان دوره مذکور بکاویم.
+ نوشته شده در پنجشنبه 5 خرداد 1401 ساعت: 15:29 توسط مهران شهریاری بازدید :277
برچسب ها:
|
در قلمرو دانش
سیاسی یکی از سرفصل‎های مهم بحث
قدرت سیاسی است. در این قلمرو مسائل مختلفی نظیر مبانی، منابع، کارکرد و اهدافِ قدرت سیاسی مورد
واکاوی قرار میگیرد. پاسخ به این مسئله نیازمند تبیین بنیادیترین بحث، یعنی منشا قدرت سیاسی است. در این پژوهش به منظور حل این مسئله، این پرسش در کانون بررسی قرار می گیرد که بازخوانی مفاهیم مرتبط با قدرت سیاسی، چگونه می تواند ما را به کشف
منشاء قدرت سیاسی از منظر قران رهنمون شود؟ به نظر میرسد خوانش معناشناسانه از مفاهیم مرتبط با قدرت سیاسی نظیر خالقیت، مالکیت، ولایت و هدایت میتواند در ارتباط با جهان بینی توحیدی، منشاء قدرت سیاسی را نمایان سازد. برآیند این واکاوی ـ برخلاف دیدگاه رایج در جهان امروز که منشاء قدرت را توافق و قرارداد اجتماعی می پندارد ـ منشا قدرت سیاسی را امری ناشی از اراده الهی می‎داند. به منظور تبیین این فرضیه تلاش میشود صورتبندی مفهوم قدرت سیاسی از منظر قرآن تبیین شده و نوع ارتباط بین مهمترین شاخصهای دخیل در یک شبکه معنایی منسجم تحلیل شود. این امر نیازمند شناسایی مفاهیم کلیدی مرتبط با قدرت سیاسی و کشف میدان معنایی آن از طریق تحلیل محتوا میباشد. این بررسی نشان میدهد که فیمابین سیاست و دین پیوند نزدیکی برقرار است و مفهوم قدرت در شیوهی تفکر
قرآنی با توجه به جایگاه انسان در جهان و رابطهی انسان و خدا معنا مییابد. ترسیم این نوع رابطه به منابع، کارکرد و اهداف قدرت معنا میبخشد.
+ نوشته شده در پنجشنبه 5 خرداد 1401 ساعت: 15:29 توسط مهران شهریاری بازدید :266
برچسب ها:
|